Program „Terapia przez ruch” opracowany do pracy z dziećmi w przedszkolu

Tekst:

Zabawy i ćwiczenia ruchowe z zastosowaniem metody twórczej gimnastyki rytmicznej M.A. Kniessów
„Zabawy ze wstążkami.”

-kształcenie zręczności manualnej
-wyrabianie jak największej ruchomości w stawach
-kształcenie kondycji ruchowej, lekkości, wdzięku, płynności


Przebieg:
1.Marsz po obwodzie koła w rytm muzyki: ćwiczenia ramion, wznoszenie rak do góry i w dół, w bok z manipulowaniem wstążką, krążenie ramion do przodu i do tyłu.
2.W pozycji leżącej na plecach i na brzuchu wystukiwanie rytmu do podanego przez dorosłego na instrumencie perkusyjnym.
3.,, Drzewa w lesie”- w klęku swobodna improwizacja ruchowa w rytm muzyki.
4.W parze - zwrot twarzą do siebie nawzajem i wymachy wstążkami w rytm muzyki, wymachy w przód i tył, wstążki do podłoża (kolana prosto), dotykanie przyborem do zgiętego kolana w staniu na jednej nodze.
5. W siadzie płaskim –skłony i skręty na lewo i na prawo, na wprost z wymachem szarf w rytm muzyki.
6.Zabawa ,,Koniki”- w jednej ręce szarfa imituje koński ogon, a w drugiej bat. Konik niecierpliwi się, grzebie nóżką, poganiany batem biegnie kłusem, cwałem, a następnie zwalnia bieg i staje – w rytm muzyki.
7.W leżeniu na placach- przekładanie przyboru z ręki do ręki pod wzniesioną nogą, po czym zadawanie nim ciosów (tak jak w walce na szpady) wg podanego rytmu.
8.W staniu –ramiona wyciągnięte do przodu: ćwiczenia nadgarstka, skręty dłoni do wewnątrz i na zewnątrz z muzyką.
9.Bieg z obrotami i podskokami w rytm muzyki, po czym ułożenie wstążki na podłodze i okrążenie jej z dotykaniem palcem lewej , prawej ręki.
10.W podanym rytmie marsz dookoła dorosłego: przybliżanie się do niego i oddalanie się (cały czas manipulując przyborami).

 

Zabawy z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborn i Carla Orfa.
„Ćwiczmy razem.”

- wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizyczny
- dzielenie przestrzeni z innymi, umiejętność współpracy z partnerem
- budzenie zamiłowania do ruchu przy muzyce

Przebieg:
1.Witanie się różnymi częściami ciała. Dziecko i rodzic chodzą w różnych kierunkach i witają się różnymi częściami ciała, wymieniając między sobą "dzień dobry” najpierw wg propozycji dorosłego (np. palce wskazujące, palce małe, łokcie) a następnie wg własnych pomysłów dziecka. Ćwiczeniom towarzyszy muzyka.
2.Wyczuwanie kolan: maszerowanie, bieganie z podnoszeniem kolan wysoko.
3.Wyczuwanie pośladków: siedząc kręcenie się w kółko na pośladkach
4.Pokonywanie oporu: plecy. Rodzic i dziecko siadają do siebie tyłem z nogami ugiętymi. Poznają wzajemnie swoje plecy. Popychają się plecami starając się pokonać opór na przemian raz jedna raz druga osoba.
5.Rowerek: siad płaski naprzeciw siebie, ręce z tylu podparte. Rodzic i dziecko dotykają się stopami i na przemian naciskają stopami. Potem wykonują mostek unosząc złączone stopami nogi do góry.
6.Huśtawka. Rodzic i dziecko trzymając się za ręce wykonują przysiady naprzemienne. Raz kuca jedno, raz drugie.
7. Masaż. Dorosły leży na podłodze, a dziecko masuje jego ciało, po chwili zmiana. Muzyka relaksacyjna.
8.Relaks: tańczące ciało. W rytmie muzyki tańczą poszczególne części ciała: ręce, głowa, ramiona, nogi, biodra i na koniec całe ciało.
9. "Zepsute roboty”: przy muzyce rodzic i dziecko poruszają się chodząc na sztywnych nogach. Na dowolne hasło lub przerwę w muzyce zatrzymują się w bezruchu.
10.Tunel: dorosły stojąc tworzy tunel z rozszerzonymi nogami, dziecko przechodzi pod nim na czworakach. Następnie dorosły tworzy tunel w klęku podpartym, a dziecko czołga się pod nim na brzuchu.
11. Ciągnięcie za kostki. Dziecko leży na plecach, a dorosły ciągnie go po pokoju trzymając za kostki.
12. Ciagnięcie za przeguby rąk leżącego na plecach.
13. Turlanie. Dorosły turla dziecko po swoich nogach.
14. "Konik”. Dorosły klęka (klęk podparty) i bierze na barana dziecko, poruszają się po pokoju w różnych kierunkach.
15. Odklejanie od podłogi. Najpierw dorosły naśladuje smarowanie klejem stop i dłoni, a następnie kuca na podłogę. Dziecko stara się oderwać od podłogi najpierw ręce, a potem nogi. Zmiana ról.
16. Kołyska. oboje siedzą na podłodze . Dziecko znajduje się między nogami dorosłego, który naśladuje kołyskę obejmując dziecko. Buja się z boku na bok, kołysze.
17. Zabawa z gazetami. Dziecko bierze gazety i składa ją na pól. Przy dźwiękach muzyki dziecko naśladuje to, co rodzic podpowiada: kładziemy gazetę na dłoni uniesionej wierzchnią częścią do góry - kelner niesie tacę z napojami. Gazetę kładziemy na głowie-Arabka niesie kosz z zakupami. Jesteśmy na wycieczce w gorących krajach - robimy z gazety wachlarz i się wachlujemy. Następnie zwija z gazety kulę i rzuca w rodzica, chwyta, turla ją.

 

 

Opracowanie:

Monika Jankowiak
Iwona Dobras

«