Wychowanie permisywne
Raport specjalny – wychowanie bezstresowe.
Wychowanie bezstresowe czyli permisywne pozwalające na całkowitą swobodę w postępowaniu i zachowaniu – nadal cieszy się sporą popularnością , mimo iż sami twórcy tej koncepcji pedagogicznej, do których zalicza się m.in. B. Spocka czy W.R. Coulsona, po latach eksperymentów i doświadczeń docenili tzw. konserwatywny model wychowawczy.
W Polsce bezstresowe wychowanie pojawiło się na początku lat 90 XX w., zwracano wówczas uwagę na naturalność wychowania i konieczność rozwoju potencjału dziecka, przez zachęcanie go do spontanicznej aktywności oraz swobodę działania.
WADY BEZSTRESOWEGO WYCHOWANIA:
- brak znajomości reguł życia
- niezważanie na innych dorosłych i dzieci
- brak posłuszeństwa
- wyrobienie u dziecka postawy egocentrycznej, skupienia na sobie i swoich potrzebach
- nieumiejętność dbania i zabiegania o rzeczy ważne. Dzieci wychowywane bezstresowo nie potrafią cierpliwie pracować na coś, wychodzą z założenia, że wszystko im się należy i powinni to osiągnąć bez wysiłku
- przekonanie, że świat jest zły, ponieważ nie spełnia oczekiwań dzieci i nie daje sobą manipulować tak, jak rodzice
- nieumiejętność radzenia sobie ze stresem
ZDANIEM SPECJALISTY:
„Bardzo często spotykamy się z zaburzeniami osobowości u osób, u których nie stwierdzamy choroby psychicznej, którym te zaburzenia uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie. Coraz częściej dotyczy to ludzi młodych- to niestety pierwsza fala dzieci chowanych bezstresowo. Ci młodzi ludzie nie znają żadnych granic, nie mają wpojonych norm społecznych, etycznych, moralnych. Są agresywni , bywają autoagresywni, nie mają hamulców. Model bezstresowego wychowania jest nadal popularny i konsekwencje mogą objawiać się właśnie w postaci nieprawidłowych cech osobowości, zwanych potocznie osobowością psychopatyczną.
Cytat dr n. med. Justyny Pełki – Wysieckiej
Katedra i Klinika Psychiatrii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego
PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI:
- ignoruj zachowania mające na celu przyciągnięcie twojej uwagi
- ustal czytelny zestaw reguł obowiązujących w rodzinie
- mów do dzieci prostym językiem
- wykorzystuj informowanie o wyborze i konsekwencjach
- nagradzaj dobre zachowanie
- postaraj się spędzać z dzieckiem więcej czasu
opracowanie: mgr Monika Lach
źródło; czasopismo Przedszkole. Miesięcznik Dyrektora