Współpraca z „ trudnym" rodzicem
czyli rzecz o warunkach sprzyjających i warunkujących efektywności kontaktu
„Spotkanie dwóch osobowości podobne jest do kontaktu dwóch substancji chemicznych-
jeśli wejdą ze sobą w reakcję (transakcje), obie ulegną transformacji”.
Carl Gustav Jung
Współpraca rodziców z nauczycielami jest możliwa, potrzebna, wręcz niezbędna. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele mogą na niej zyskać, dając sobie wzajemne wsparcie, gdy pojawiają się problemy związane z funkcjonowaniem dziecka w przedszkolu, ale też wspólnie ciesząc się z jego osiągnięć. Aby współpraca była możliwa, obie strony muszą czuć, że są po tej samej stronie barykady, a jeśli coś ich początkowo dzieli, muszą chcieć zbudować most, na którym się spotkają.
Warunkiem efektywnej współpracy i relacji nauczyciel – rodzic jest:
- stworzenie i uwidocznienie wspólnego poczucia celu jakim jest dobro dziecka,
- uświadomienie wzajemnej odpowiedzialności za prawidłowy rozwój dziecka
- wzajemne słuchanie i autentyczne zrozumienie
- budowanie relacji w grupie rodziców, identyfikowanie się z nimi
- korzystanie ze skarbnicy doświadczeń rodziców i dzielenie się swoimi doświadczeniami.
- inicjowanie działań i aktywizowanie rodziców